04 September 2010

Kuih Tako




Ini adalah salah satu menu berbuka ros sekeluarga hari ni ya..erm apa lagi kuih tako lah ya..erm..sedapppp..bagi kawan2 yg ingin mencuba..ini adalah resepinya..dan bg yg rasa2 nak order2 pun boleh juga..bolehlah sms/kol ros ya..tq..Jom kita tgk resepinya ya..

KUIH TAKO
BAHAGIAN BAWAH
sengkuang cina
1 cawan tepung jangung (diayak)
11/2 cawan gula pasir
6 cawan air
pewarna hijau

BAHAGIAN ATAS
1 cawan tepung jagung (diayak)
6/7 cawan santan segera yang dilarut bersama air
sedikit garam

CARA MEMBUAT
1. Buat acuan dari daun pandan macam bentuk sampan(kalau takda daun pandan pun takpa..guan acuan mcm ros guna tuh ya..)
2.Campurkan semua bahan untuk bahagian bawah dan kacau atas api hingga pekat. Tuang dalam daun yang telah tersedia sengkuang dipotong kecil.
3. Campurkan semua bahan untuk bahagian atas dan kacau atas api hingga pekat. Tuang dalam daun.
4. Biarkan sejuk dan sedia untuk dihidang

(sumber lailakamilia)

9 ulasan:

♥-- emieysandra --♥ berkata...

nama lainnye kuih pelita..tol x?emm..huhu

rosszie7 berkata...

to emiey..erm...rasa k ros lain x kot dear sb bhn2nya ada sket perbezaan..sdkt je lah ya..tp rasanya mmg nak sama..hu2..cubalah ya..;)

sue-sama berkata...

wahhh..suke takoyaki..kuih tako pon ade eh..sedap je nampak

Ayu Safieza berkata...

Assalamualaikumwbh Ros,

waaaa pandai yer wak tako ni....sengkuang tu buahnye kan? Kene blend tak, or campur masak sekali jer ker ros? Nampak menyelerakan...Ayu x penah buat....:(

rosszie7 berkata...

to sue-sama...tq ya..cubalah sue..sedappp...;)

rosszie7 berkata...

to ayu..kmslm dear..a a..sengkuang tuh buahnya ya..dipotong dadu then terus cmpur sekali masak pun boleh..taknak masak sekali pon boleh..ikut ayulah ya..tak juga pandai ayu..tp blajar gak cam ayu..dulu2 pun tak tahu gak..hu2...try lah ya ayu..best gak tuh..ros wat sket jerk..sb teringin nak mkn..hu2...

mimi berkata...

nie yg sedap nie...em.....menyelerakan

rosszie7 berkata...

to mimi..tq ya..cubalah mimi..sedapppp..;)

are roLL berkata...

kuih tepung pelita ni mmg sdap..pena try pelita bwh kaler merah?ok la sdapnyer...

jom singgah baca entry baru.. a r u l